Campus
- Downtown Toronto (St. George)
Fields of Study
- French Language
- French Linguistics
Areas of Interest
- Second language acquisition, particularly of phonetics and phonology
- Laboratory phonology
- Language assessment
- Corpus linguistics including database development
Biography
Born and raised in Winnipeg, I have been interested in language, particularly French, from a young age. I hold a BA (University of Manitoba) in French, an MA (Queen’s University) in French linguistics, and a PhD (McGill University) in Linguistics. I am also a musician (ARCT, Premier prix – Conservatoire de Paris) and, on occasion, teach a course on music & language.
Supervised Thesis
PHD in progress
- Shahrzad Mirzaei. L’acquisition de l’accent tonique chez les apprenants persanophones du français L2. Études françaises.
- Hilary Walton. Une analyse de la compétence phonético-phonologique des apprenants issus de programmes d’immersion française. Études françaises.
- Lulu Li. The (un)learning of wh- in situ interrogatives by L1 Mandarin speakers of French. Études françaises.
- Meï-Lan Mamode. Les effets de l’entraînenent perceptuel sur la perception du rythme en français L2. Études françaises.
- Caitlin Gaffney. The effect of intelligence, personality traits, and L1 influency on L2 spoken fluency. Études françaises.
- Stephanie Côté. The independent and combined effects of foreign language anxiety and working memory capacity on the acquisition of grammatical gender agreement in L2 French. Études françaises.
- Matthew Patience. Articulatory difficulty in L2 Spanish. Department of Spanish & Portuguese, Co-Supervisor: Laura Colantoni.
PHD completed
- Simona Sunara 2018. Effets de l’instruction FF et du feedback correctif sur l’accentuation en français L2. Études françaises.
MA in progress
MA completed
- Caroline Mekhaeil. La nature des influences translinguistiques sur l’acquisition des prépositions en français langue seconde. Études françaises.
- Rachel Burns. L’acquisition des compléments objets nuls chez les apprenants du français L2. Études françaises.
- Catherine Giannikopolous. 2015. La structuration grammaticale de l’alternance codique auprès de participants bilingues selon leurs compétences langagières. Études françaises.
- Lulu Li. 2014. La production des voyelles françaises nouvelles et similaires /ø,i,y/ par des apprenantes L3 sinophones avancées au Canada. Études françaises.
- Caitlin Gaffney. 2013. L’acquisition de la sous-catégorisation verbale chez les apprenants L2 avancés: Le cas des verbes à complements introduits par à et de. Études françaises.
- Golnesa Amani. 2013. Repérer la source d’influence translinguistique dans les productions d’occlusives orales espagnoles (L3) chez des apprenants bilingues anglais-français. Études françaises.
- Ewa Gambal. 2011. Transfer in second language perception and production of obstruent coda voicing by adult Polish-speaking learners of English. Department of Linguistics.
- Alysia Vasiliou. 2010. La présence et l’absence des pronoms objets directs et indirects dans le parler de 20 étudiants de français intensif. Études françaises.
- Simona Sunara. 2008. The acquisition of stress placement in L3 French by native Czech speakers. Études françaises.
- Allison Beckett. 2008. Acquérir une prononciation authentique en français L2: Étude des liaisons et des voyelles nasales chez les apprenants anglophones. Études françaises.
- Janna Marsden. 2006. Une étude expérimentale de l’acquisition non native du genre grammatical en espagnol: le rôle du transfert, de la fréquence lexicale, du marquage et des indices pour le genre. Études françaises.
- Adriana Scali. 2003. L’acquisition de la négation en français L2. Études françaises, Co-supervisor: Yves Roberge.
BA completed
- Lulu Li. 2013. Étude comparative de la perception et de la production des voyelles françaises /u, y, ø/ par un apprenant anglophone et une apprenante sinophone. Études françaises.
- Daniel James. 2007. L’acquisition du /R/ français par des apprenants hébreuphones. Études françaises.
Education
Awards
- 2017 Dean's Excellence Award Faculty of Arts & Science, University of Toronto
- 2014 Provost’s Information Technology Innovation Fund "Creation of the University of Toronto French Proficiency Test (UTFPT)"
- 2013 SSHRC Standard Research Grant, “Gestural origins of speech errors” Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC)
- 2008 Information Technology Courseware Development Fund “Development of French pronunciation teaching videos” University of Toronto
- 2008 SSHRC Standard Research Grant, “Prosodic constraints on the emergence of second language phonological complexity”
- 2007 SSHRC Aid to Research Workshops in Canada Program Grant, “3rd Conference on Laboratory Approaches to Spanish Phonology”
- 2006 Connaught New Staff Matching Grant, “The role of input and perception in the emergence of second language phonological complexity” University of Toronto
- 2005 Information Technolog Courseware Development Fund, “Development of a phonetic database for Romance linguistics courses” University of Toronto,
- 2004 Information Technology Courseware Development Fund, “Audio files for French pronunciation” University of Toronto
- ATLAS Award - “Improving French learners’ Writing through Corpus Work and Automatic Assessment” Faculty of Arts & Science, University of Toronto
- ATLAS Award, “An articulatory phonetic corpus for teaching linguistics and languages” Faculty of Arts & Science, University of Toronto
Publications
- University of Toronto Cross-linguistic Articulatory Database (University of Toronto : 2015)
- University of Toronto Romance Phonetics Database (University of Toronto : 2012)
- Second Language Speech: Theory & Practice. Cambridge (Cambridge, UK: Cambridge University Press. : 2015)